Facebook flöde

Möte i Kosice, Slovakien inför det nya Erasmus+KA2 projektet ’To teach is to learn’ ... See MoreSee Less

55 minutes ago  ·  

Kick-off möte i Prag för ProChild projektet. Brudhammar förskola deltar med kollegor från olika organisationer i England, Belgien, Spanien, Grekland och Tjeckien som arbetar med barngrupper, speciellt mellan 1-3 år. De intensiva dagarna innebar förberedelser av projektet, besök på en tjeckisk förskola samt avslutades med en konferens där den europeiska gruppen ingick som panel och diskuterade och presenterade sina erfarenheter från barnomsorgen i sina respektive länder. ... See MoreSee Less

2 weeks ago  ·  

Brudhammars förskola har besökt förskolor I Bologna som arbetar med kreativ pedagogik så att barnen får möjlighet att uppleva konsten med alla sina sinnen och utifrån sin egen förmåga. Vi delar våra erfarenheter med lärare från Wales, England och Bulgarien. ... See MoreSee Less

2 weeks ago  ·  

Bygg- och anläggningsprogrammet på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund jobbskuggar en byggskola i Prag under vecka 44. ... See MoreSee Less

3 weeks ago  ·  

Trots stormen Ophelia fick vi från Jörlandaskolan några innehållsrika dagar på Donabate School, utanför Dublin via Erasmus+ med fokus på literacy. Extra roligt var att vi fick vara med på ett program som heter Roots of Empathy
www.rootsofempathy.org/
... See MoreSee Less

1 month ago  ·  

Samhällsklass från Nösnäs är i Bosnien och projektet "Building Bridges" i samarbete med UWC (United World College), Mostar. Elever från båda skolorna har också besökt Sarajevo, Screbrenica, Bob-banan från OS 1984, träffat personal från den svenska ambassaden i Sarajevo, arbetat med sitt gemensamma projekt samt mycket mer. I mars kommer elever och lärare från Mostar till Stenungsund för att fortsätta projektet. ... See MoreSee Less

1 month ago  ·  

Eleverna på Hotell- och turismprogrammet på Nösnäsgymnasiet gör nu nio veckors praktik på Cypern ... See MoreSee Less

1 month ago  ·  

Grattis till Nösnäsgymnasiet för beviljad ansökan inom Erasmus+ Mobilitet, gällande yrkesprogram. Projektet innebär möjlighet för 12 elever från yrkesprogrammen att göra en 5-veckors praktik på Cypern eller Irland. Vidare för 8 lärare på byggprogrammet för jobbskuggning på Stredni prumyslova skola stavebni Josefs Gocara i Prag samt jobbskuggning för två lärare från lärlingsutbildningens vårdinriktning. Projektet gäller i två år. ... See MoreSee Less

6 months ago  ·  

Grattis till Nösnäsgymnasiet som blivit beviljade medel från Atlas Partnerskap gällande ett utbyte med skolan; "United World College in Mostar" i Bosnien. Projektet gäller ett ömsesidigt utbyte mellan elever och lärare med fokus på; Utbildningens roll under efterkrigstiden, kulturmöten bland unga i ett delat samhälle, icke-våldsstrategier för social förändring, ledarskap bland unga, entreprenörskap bland unga och hur vi i våra respektive skolor kan främja respekt för mångkulturalism och tolerans bland unga genom projektet. ... See MoreSee Less

7 months ago  ·  

Grattis till Kyrkenorumskolan, Stora Högskolan samt Brudhammar förskola till ett beviljat Erasmus+ KA1 projekt. Skolorna deltar i ett konsortium och kommer att delta i kurser inom Europa gällande IKT, matematik och språk samt genomföra jobbskuggning. Projektet är på 2 år. ... See MoreSee Less

7 months ago  ·  

Nu har vi; två språklärare från Stora Höga, en språklärare från Nösnäs, samt en syv från Stora Höga landat i Annecy, Haute Savoie, France.

Under tre dagar kommer vi att besöka ett collège (högstadium) och ett lycée ( gymnasium) i Poisy, ett litet samhälle 10 km nordväst om Annecy.

Idag besökte vi Collège de Poisy. Vi blev oerhört varmt välkomna och följde under dagen olika lärare, med betoning på språk och studievägledning, efter ett intensivt schema.

På eftermiddagen fick vi också möjlighet att samtala med de två rektorerna på skolan. Spännande att höra om den nya, stora skolreformen som sjösattes förra året. Den innebär bl a att eleverna börjar med sitt andra och tredje språk ett år tidigare än förut, att det inte längre är möjligt att gå om ett år, utan att man istället ska se till vilka behov eleven har och tillgodose dessa, samt att man ska jobba ämnesövergripande. Med den nya reformen jobbar man också mer formativt och bedömer förmågor istället för att göra en summativ bedömning.

Intressant att se hur olika lärare jobbar med disciplin! Mobiltelefoner är förbjudna och till fyrtio lärare finns ett arbetsrum med tre datorer! Lärarna har ca 990 minuters undervisning i veckan och har ingen arbetsplatsförlagd tid utöver sina timmar.

Vi har haft en oerhört givande och intressant dag tillsammans med våra franska kollegor. Vilken fantastisk möjlighet det är att genom Erasmus+ få jobbskugga i ett annat land! Just nu snurrar svenska, franska och engelska runt som en centrifug i huvudet.

Hälsar Åsa och Kristina F, från Stora Höga, Anna, syv, Stora Höga och Josefin M, Nösnäs.
... See MoreSee Less

7 months ago  ·  

Nu är en grupp lärare från Stenungsunds grundskolor på besök i Berlin i projektet Teaching For Tomorrow. Idag är vi på Hermann Nohl Schule. Veckan handlar om olika lärstilar. ... See MoreSee Less

7 months ago  ·  

Fyra elever på Hotell- och turismprogrammet gör nu sista veckan av sitt gymnasiearbete på hotell i Carlow, Irland. Läs gärna mer i deras bloggar
nouw.com/melinautriainen
lilibethwahle.wordpress.com/
nickiecalvert.wordpress.com/
victoriapedersenblog.wordpress.com/
... See MoreSee Less

8 months ago  ·